Friday, December 4, 2009

seminggu d s.alm

haha..dah seminggu kat s.alm..kje pon dah masuk 4 ari..bosan gak kat sni coz ptg2 je hujan..xley nk g merayau..muahaha..ari ni kene anta hardcover..gile r hbs beratus tuk print ngn wat hardcover..naseb bek ayh ngan mak kasi duit extra..hehe klu x..sush gak..hehe...skrg masa sy untuk mengembira kn sy..haha...hidup mestilah ceria,,.. :) xsabar nk tggu adiah dr org tu..hehe..k la ckp la masa tuk ngarot d sni..

Saturday, November 28, 2009

kesedihan yg melampau...

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga Mu
Namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu

Ampunkan dosa ku terimalah taubat ku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar

Ila hilis tu lilfirdausi ahla
Wala aqwa alnnaril jahim
Fahabblitau batau wafir zunubi
Fainnakarob firul zanbi azim

Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
Dengan rahmat Mu ampunkan daku Oh Tuhan ku

Wahai Tuhan selamatkan kami ini
Dari segala kejahatan dan kecelakaan

Kami takut kami harap kepada Mu
Suburkanlah cinta kami kepada Mu

Akulah hamba yang mengharap belas dari Mu


"aku xtau la nape skrg ni cpt sgt sedey..mgkn byk sgt wat dosa ngan mak,ayah, along, angah, adik2, kaum kerabat, kwn2 terutamanya..hmm nape sesetengah org sush sgt nk percaya kat kita sedangkan kita dah bg 100% percaya kat dia..sedey2..sush bila da org yg someone yg kita syg da xcya kat kita..sedey sgt..huhu..bila ada kaitan ngan kwn2 ja, ati ak ni cpt sgt tersentuh..kalu hal family jgn d tya la..of course d tangga tertinggi..hmm ada best frenz ak ckp x elok kalu asyik nangis,sedey, tension, stress n seangkatan dgn nya la..dia ckp ikut kajian saintifik boley mengakibatkn gila..ak setuju coz bile ak dlm keadaan semua d ats otak da xley nk pk logik..just pk npe org tu x suka kita, contohnya la..kadang2 terfikir gak..Allah bru ja bg dugaan mcm ni, tp ak..dah hampir menyerah kalah..dah lupa kat DIA..teruknya aku..kat sini nk ucap maceh kat sis coz bg panduan yg byk membantu ak di kala ati ku kosong..penuh ngan emosi aja..sehingga membuatkan org sekeliling ku habis makan ati berulam jantung..mmg da xdpt d selamatkn..akhirnya ak sendiri sengsara..ak mmg xsuka mkn ati tp skrg terpaksa jugak telan..padan muka sendiri..skrg ni ak byk kali pk..semua yg berlaku ni, adakah semuanya salah aku??akukah yg menyebabkn semua ini berlaku??aku sebenarnya x ingin semua ini terjadi..aku xnak..aku hanya lah insan hina d atas bumi Allah ni..hanya menumpang sebentar saja..smpai masa DIA akan panggil aku ke alam lg 1..huhuuhu...kalu nk tulis semua kisah sedey ni x cukup nie..panjang lg..kang berkajang2 lak..muahahha...

Detik 00:00 28 NOV 2009 genapla umo ku 22 thn..happy birthdy hidayah..jgn la sedey2 lg..mulakan kehidupan bru..jadikan semua cerita2 sedey ni sebagai pengajaran hg tuk menghadapi thn hadapan...jdkan semua ini sebagai teras untuk terus maju dan berjaya..chaiyok3..jgn la berduka lg..huhuhu masih rmai yg menyayangi hg..byk2 doa k.. ni ada la sikit ilmu yg nk d kongsi..

g kat link ni k...sila klik d sini..

Saturday, November 21, 2009

masa untuk diri sendiri...

Alhamdulillah..fyp semua da settle..tggu result je..hmm mcm2 berlaku dlm hidup nie..kadang2 xtau nk citer cmne..hahhaha...kadang2 kn ak rasa ak yg bermasalah..bkn kadang2 la..selalu..hmm mgkn ak yg bermasalah..so solutionnye..away from everybody..right??huhu nth la qasa mcm sengal ja ak nie..muahAHAHHA...ya semua org ak mmg da xbtoi..xdpt nk tipu diri sendiri lg..hihii..hmm terlalu memendam rasanya..rasa x d hargai..rasa sia2 sja apa yg d lakukn..hmm..conclusionnya..bawak diri sja la..huhuhu..coz ak yg bersalah dlm semua situation yg terjadi..ak yg bersalah..org len x bersalah..ak..ak..ak..

ya Allah tenanghkn hatiku,perasaan ku..tetapkn iman ku padaMu..aku memerlukan Mu ya Allah..tunjukkan jalan yg lulus padaku..aku dah xmampu nk menanggung semua ini untuk kali kedua..ak dah xsanggaup..please..help me..please..i'm begging u..

Thursday, November 5, 2009

stresss!!!!!!!!

Stresss!!!!!!!benci bile jiwa da d ggu satu hasutan..wua..npe semua ini terjadi dlm masa x smpai 1 ari..wua..da la xam macm hampeh..td laptop ku lak jatuh..xpasai2 dianye tempat cd tu terkuar cikit then da xleh nk tgk cd pasni..wua..sedey3..somebody help me..mana semua org ni..wua..daku mmg didlm kesedihan + stress + jiwa kacau = dat da x btoi..wua3 dah kritikal rupanya ak ni..hmm..benci ngan diri sendiri yg xleh jaga barang ngan elok..wua..sob3..

Wednesday, October 21, 2009

kesuh resah hati..

Assalamualaikum semua..hehee mcm nk berucap kat pentas la plak..hmm dah lama menyepi ari ni tetiba rasa nk ngarot..mcm2 yg terbuku d hati tp sapa pon xtau..hahha hanya ak dan ak shj yg menanggung kesengsaraan..huk3..kadang2 ak pk gak la..cmne nk teruskan perjuangan sbgai hamba Allah atas muka bumi ni..ape la yg ak dok ngarot nie..ya Allah ampunkn ak..haihs..ak bkn la apa..terasa sikit je ngan org2 d sekeliling nie..nth la penat2 bwk something tp x d hargai..wua3 sungguh kecewa..haaha..nth la pas ni mungkin pk > = 2 bru bg kot..hahaha..sejak kebelakangan nie ak ni cepat sensitip bebeno..ntah ngapa dh x kuat mcm dulu..ke sebab iman ku dah makin menurun nie??hahha kalu mcm tu pasni kene la tambah balik..hahha mgkn dh jauh dr Allah kot..kene uji sikit je dah melatah..hahhaa..xsabar nk blk jumpa mak ngan ayah semua..dah x tahan nk duk sini...mmg la best ngan kwn2..syg kwn2 semua..mmg la dlm berkawan nie kadang2 de gak kwn2 kita x sedar yg kata2 dia dh menghiris, menguris,mengaru n semua la..hahhaha..dia mmg x perasan..mgkn dia x alert ngan memek muka ataupun de tu dia dh npk yg kita terasa tp wat2 xtau..huk3 sedey btoi..hahha ni la lumrah kehidupan manusia d atas muka bumi Allah..

lega sikit dpt ngarut kat sini..bkn nk heboh kat semua yg ak ngah kecewa tp dah xtau nk ngadu kat sapa pasai ati nie..mcm lgu yg ak ngah dgr ni..sayu hati..sayu sekali..mengenang bla bla...hahaha xtau lirik da..pape pon ari ni ari yg bahagia pada rakan2 ku yg nk konvo tu..bestnye..insyaAllah thn depan ak pon akan melalui hari yg sama mcm ari ni..convocation day... :D betui la de kata2 yg aku suka nie

"Kadang-kadang Allah hilangkan mentari... kemudian DIA datangkan guruh... puas kita menangis kadang2 tu x kuar pun air mata..mencari dimanakah mentari kita tu.. rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah.. :) bersabarlah setiap yang berlaku tu ada hikmah di sebalik nya..cuma cepat atau lambat je...banyak2 la ingat Allah..ada kemanisan disebalik kepahitan ini.."


kadang-kadang tu la..bila hati ni dah terkena hasutan syaitan, otak yg nk tafsir nie pun penin..nk buat xnk..kekke tu la ari tu dgr ceramah..ustaz tu ckp dan bkn dia sorang ja selalu dgr la org kata... hati ni la senjata utama yg perlu di jaga, dibelai dan di bajai dgn ketaatan pada Allah..kalu x sush kita nti..bila elok hati tu eloklah perilaku seseorang..dgn hati jugak la mencermin kan sapa orang tu sebenarnya..coraklah hati tu dengan sebaik-baiknya..kalu dah busuk tu susah la nk baik pulih dia..

sampai di sini sahaja coretan dari ak..nk layan perasaan smbil pk cmne nk siapkan project ni..tahap kemalasan sgt2 menjadi-jadi plus ngah x sihat nie..huk3 hopefully dpt siapkan secepat yg mungkin..banyak g mende nk wat.."semoga berjaya Hidayah"...
xlupa juga pada rakan2 yg lain.."semoga berjaya semua, insyaAllah atas pertolongan yg Esa kita dpt lakukan yg terbaik..chaiyok3!!
"

sekian wassalam...

Thursday, September 17, 2009

~selongkaq kisah lama~

Kenapa hati aku cepat tersentuh??nape tak jadi hati batu sahaja..hmm sakit btoi bila terasa hati..macam mana nak kuatkan hati yang cepat sangat terasa event mende tu kecik ja..de idea tak??adakah salah jika kita mempunyai hati yang sensitive??adakah semua ini terjadi kerana mulut yang tak pandai menapis kata-kata???adakah kerana diri ini terlalu emosi??terlalu cepat melatah bila baru nak kena usik???aku pun tak dapat menjawab persoalan yang membelenggu diri aku ni..yang dok menghantui aku setiap kali aku ada wat orang terasa dengan tak sengaja ataupun aku sengaja…ataupun orang yang wat aku terasa ati sampai sakitnya aku pun tak tau nak gambarkan macam mana..huhuhu mungkin semua ini terjadi apabila diri ini tak dapat berfikir dengan logiknya dan membuat keputusan dengan terburu-buru tanpa memikirkan baik buruk nya sesuatu hal itu..sekarang nie semua tu salah aku..btoi tak??kalu bukan aku yang mulakan semua ini takkan ada orang len yang terasa hati..aku mengaku kata-kata tu aku yang aku ucapkan ataupun aku yang cakap..tapi aku tak bermaksudkan orang tu adalah dia..hmm tak apa la..nak buat macam mana dah begini nasib ku.. Benarkah persahabatan itu adalah suatu persinggahan???pada pendapat sahabat-sahabat sekalian bagaimana??adakah pernyataan itu dapat diterima pakai???ntah ada kawan aku yang keluarkan pernyataan ini..tapi pada aku sekali aku berkawan akan ku anggap dia kawan aku sampai hujung nyawa..mungkin betul jugak cakap kawan aku tu..tapi ntah la..mungkin bila hati selalu disakiti oleh insan yang bernama kawan itu sebab boleh kuarkan pernyataan macam itu..walaupun hatiku selalu disakiti oleh kawan-kawanku aku tetap sayang mereka macam sahabat-sahabatku yang lain..yang aku sayang..ntah la aku sekarang nie makin kuat terasa merasa dirasa..apa lagi rasa yang boleh masuk..kekeke apa-apa pun yang berlaku aku sayang kawan-kawan ku semua…walaupun kadang-kadang ada sesetengahnya menyakitkan hati aku sehingga tiada ubat yang boleh mengubati hati ini lagi..kawan-kawan yang ku sayangi sekalian tolong la aku mengenalpasti apakah puncanya semua ini berlaku dalam hidup aku ini..aku dah tak sanggup menghadapi semua ini..bantulah aku.. korang percaya tak pada sahabat sejati??wujudkah sahabat yang macam tu??yang sanggup susah senang bersama??ke bila senang je diorang ada??betul ke persahabatan hanyalah suatu persinggahan??? Betulkah bila kita gembira ramai ja yang nak rapat ngan kita tapi bila kita susah@sedih adakah yang sedia @ setia di sisi kita??Tolong la bantu aku menghadapi konflik dalaman nie..huk3 mende ni dah lama tak diluahkan..sekarang baru dapat ilham nak luahkan..nie pun baru 1/10 dari keseluruhannya…malas nk menaip..hahhaha..

Suka sangat lagu nie..wua3 tetiba teringat si dia..huk3..xde jodoh…layan lirik lagu nie..nk lagu nie donlot sendiri..malas nk link kan..muahahhaha

Kalimah Cinta

Album : In-Team'04
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Pepohon cintaku kian merimbun
Semakin dicantas makin bertunas
Tidak mampu mendustai hatiku
Rasa cinta fitrah manusia

Siapalah aku menolak cinta
Yang hadir di jiwa tanpa dipaksa
Hidup ini tidak akan sempurna
Tanpa cinta dari Tuhan Yang Esa

Adam Hawa bercinta di Syurga
Angkara iblis terpisah menderita
Kerana cinta mereka setia
Bertemu di dunia

Dengan cinta kenal Pencipta
Dengan cinta kenal RasulNya
Kerana cinta kenal saudara
Bahagia keluarga
Oh indahnya cinta

Hidup tanpa cinta
Sengsaralah jiwa
Sengketa dan dusta
yang merajai jiwa

Di batasan cinta syariat terjaga
Tanpa keraguan tanpa kesangsian

Betapa sucinya kasihMu Tuhan
Betapa agungnya kebesaranMu
Diri ini mengharapkan cintaMu
Kekalkanlah rasa kehambaan ku

p/s::Selamat ari raya maaf zahir batin..qaya mai la umah..hik2 pada yg dah kje kasik r duit raya..kakakka

Thursday, September 3, 2009

~hatiku terluka kembali~



dah lama xluangkan masa dkt blog ku nie..hahhaha sibuk la katakan..tp fyp ku still xde progress..bangkit hidayah siapkan fyp mu..teruskan perjuangan...
sebenarnya bukan nk cite pasai fyp pon..sja nk kurangkan luka d hati..tu yg tetiba laju ja buka blog..hmm npe kite perlu jatuh cinta???mungkin Allah sja nk uji hati kita kan???nk tgk mcmne kita hadapi mende ni..pape pon ak redha jika itu yg terbaik bgku..k la xmo la cite byk2..yg penting nk tenangkn ati yg luka nie..huk3..bawak diri jap la...jumpe lg...wassalam (-_-!)


Sunday, August 2, 2009

~S@k!+~

dah lama x mengarut..hari nie rasa nk mengarut lak..mmg best kuar ari nie..
best sgt..lpas gak rindu yg dh menggunung..
hahahha bab2 ngarot tahap bola2 api bg ja kat ak...hahha..kuar umah kul 10..
nek bs dr sek 2 ke kl centrL amik masa dlm 45 mnt..jln jem gle..gle pon x jem mcm nie..
hahhaha pastu beratur kat kl monorail pon leh tahan pjgnya..smpai time square lbh kurang kul 11..tggu dia sampai dlm 15 mnt..
hahha akhirnya..jumpe ngan kwn baik yg dh hmpir 3 1/2 thn x jpe..kak rose namanye..npe panggl kak..hmm dia tua beberapa bln ja dr ak..hahhaha
hmm pastu kami jln2 kat situ..dah penat jln smpai kat cinema..tgk cite the proposal..hahhaha
kak rose kata ak nie romantik rupanya..ak gelak ja..muahahhha..cite nie mmg kelakar hbs..
sakit perut ak dok gelak sakan dlm cinema..kui3 berbaloi bayaq mahal pon..
hehhehe..tp kalu tgk ngan si dia mgkn lg best kot..hahhaha mna tau kot2 dia trs propose kekekke..
gatai lak..pas da bosan jln dlm time square kami pon b'alih ke klcc..
qupa2nya de pc fair..org qamai sampai x ckp jari tgn ngan kaki kalu nk kira..betapa qamainya org..hanya Allah ja tau..
masa nk blk tu queue pye la pjg,kat kaunter jgn ckp la..hahhaha..tp mmg berbaloi kuar semlm..dpt jpe kak rose..
jln2 berdua..m'hbskn masa beberapa jam bersama..
sembang pasai diri masing2..best sgt..hahhaha..tp semlm sedey..tetiba dpt cl dr seseorg yg d sygi..dia marah blk lmbt..
wua3 bukan sengaja pon..mmg ramai org..tu pun da jln hbs laju dah..dia ckp jgn wat mcm tu lg..kalu nk kuaq kne kuaq berdua..
2...DUA @ >=2!!!hatiku terusik semlm dek kata2 itu..
da la dia kata nk dtg, pye xcited ak nantikn..naseb bek kak rose menemani ku sepanjang ari..makaceh kak rose..
sedey sgt semalm smpai banjir dlm bilik nie..hahhha
da lama x membanjirkan diri..tetiba je sedih mencengkam kalbu..dan2 t'igt mak ayah kat umah..
nk blk kg..wua3 (-_-) sob3..ada org kata dia marah sebab sygkn kita..risau kn kita..then disuruhnya ak think positive pada apa yg dikata kn dia..
hahhah..rasa mcm ni bkn diri ak yg dlu..t'lampau sensitif lak..ngeh3..pape pon tu cite semlm..pg nie nk happy ja..pk psl project ak lg baguih..
=====================================================================================

Sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMU..
Aku buta tanpa bimbinganMU..
Aku cacat tanpa hidayahMU..
Aku hina tanpa rahmatMU..
Tabahkan aku menghadapi segala dugaan yg
datang dariMU...
AMIN YA ALLAH,AMIN YA RAHMAN,AMIN YA RAHIM,
AMIN YA KARIM,AMIN YA RABBAL' ALAMIN


Friday, July 3, 2009

::ngar0t ja nie::

Dh kul 3.33 pg..ak still xleh tdo..mcm2 dh wat..hmm nth apa yg qisau ak pon x pasti ..bile pk kwn2 lame sedey lak..hahhaha..nth bile ley jpe..namanye dok m'sia..mmg la..namenye dok dkt tp nk kata jpe tu hmm sush toi..hahhah..rindu korang semua..ayam dh pon berkokoookkkk..wua3 mataku xmo pejam..puas sudh ak bergolek2 ats katil nie..tlg la lelap wahai mataku...kerna sok ak kane g jauh sikit..takot lak nk wak moto dlm keadaan ngantok..bahaya..tahniah ye pade kekwn yg dh dpt kje tuh..nti ley la blaja ak yg msih jdik student nie..h0h0ho...xtau cmne nk jlni kehidupan d u nti tanpa korg d cc..wua3 sedey3...doakn ak ye kwn2 semua...ak xtau la mcmne nk hbskn 1 sem lg...ak dh xtau nk taip pe nie..dh leleh..sob44..
=======================================================================================

Adakah aku sahabat yang baik???

Kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri..
Tetapi dalam kita bersendiri,
Kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,
begitu juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu.
Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.
Bagi kita,
Itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.
Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti..
Kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.
Kita beri beribu alasan,
memaksa dia menerima alasan kita.
Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya??
Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa..
tetapi kita sering terlupa.
Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia.
Dia mendengar luahan perasaan kita,
segala rasa kecewa dan ketakutan,
harapan dan impian kita luahkan,
Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita,
Hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.
Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya,
rasa takutnya?
Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?
Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai,
kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah,
agar tidak rebah?
Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?
Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita.
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan,
Kerana dia juga seorang manusia;
dia juga ada rasa takut,
ada rasa bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan
Dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan.
Jadilah kita kawannya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa,
tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka.
Disebalik senyumannya itu,
mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,
disebalik kesenangannya,
mungkin tersimpan seribu kekalutan,
kita tidak tahu..
tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia,
mungkin kita akan tahu.
Adakah aku sahabat yang baik???

Monday, June 15, 2009

~Istimewa buat Ayah~


AISYAH menutup pintu biliknya perlahan-lahan. Dijengket-jengketkan kakinya supaya lantai tidak berbunyi, kemudian menuruni anak tangga ketingkat bawah dengan berhati-hati. Di hujung tangga dia menoleh ke atas, lega ibu dan ayah tidak sedar apa yang sedang dilakukannya.
PAP! Cahaya lampu kalimantang menerangi ruang dapur rumah teres dua tingkat itu. Aisyah tersenyum lebar. Ya, ini-lah masanya... inilah masanya. Sudah lama dia menantikan saat itu, sekarang sampailah saat yang dinanti-nantikannya.
Hari Sabtu, September 2003, Aisyah ingin memulakan hari itu dengan sesuatu yang istimewa.
Dia mencuci cili merah yang diambil dari dalam peri sejuk dan kemudian mengupas bawang besar. Sebilah pisau tajam dicapai, diikuti papan landas, piring dan mangkuk. Kabinet dibuka, sekali lagi dia tersenyum melihat bekas putih yang penuh berisi tepung gandum. Minyak masak lebih daripada mencukupi.
Senyuman lebar terukir di wajah kanak-kanak comel berusia 11 tahun itu. Dia ingin memulakannya sekarang. Ya sekarang, sebelum ibu dan ayahnya terjaga.
Dengan pantas Aisyah mencedok sesudu tepung tapi ketika hendak menuangnya ke dalam mangkuk...
PRRANGG! sudu itu terlepas daripada genggamannya. Lalu bertaburanlah tepung di atas lantaidan meja.
Aisyah cemas. Habis, habis kotor meja yang baru dibeli ayahnya. Dengan tergesa-gesa dia mengaut tepung itu, namun sisa-sisanya tetap mengotori meja tersebut. Tak apalah, kotor sikit saja, Aisyah menenangkan perasaannya. Sudu tadi dicuci dan Aisyah bersiap untuk memulakan impiannya.
Namun bila melihat meja yang kotor dan aneka bahan di depan matanya, Aisyah tiba-tiba jadi celaru. Mana satu yang patut dimulakan dahulu. Adun tepung? Potong cili? Hiris bawang? Minyak masak? Kuali? Garam?
"Macam mana ni?" Aisyah menggaru kepala.
Dia pandang ke luar. Alamak! Matahari pagi sudah menjengah, mungkin pukul 7.00 pagi. Badannya menggeletar, pasti sekejap lagi ibunya turun ke dapur. Selepas itu ayahnya pula muncul. Habis, habiiiiis! Aisyah perlu siapkan cepat! Dia perlu bersihkan segala kotoran itu sekarang!
"Macam mana ni? Macam mana ni?" Aisyah kian kalut.
Sudah banyak kali Aisyah lihat ibunya memasak makanan istimewa ini, nampak mudah saja tapi... Aaaahhhh!
Tangan Aisyah menggigil semasa menuangkan air ke dalam mangkuk yang berisi tepung. Dikacaunya tepung itu hingga likat. Malangnya dalam sibuk menggaul, tangannya tersinggul cawan yang diletak di tepi meja!
PPRRAANGG"
Lalu berhamburanlah air membasahi lantai dan kain pelapik di bawah sinki. Lekas-lekas kain tersebut dibaling ke dalam bakul atas mesin basuh.
Sambil menggaul tepung bercampur cili dan bawang yang telah dihiris-hiris, berkali-kali Aisyah memandang ke luar jendela. Alamaaaak... dah siang!
"Aku kena siapkan cepat, kalau tidak..." Aisyah tambah kalut.
Malangnya baru menuang sedikit minyak ke dalam kuali yang telah diletakkan di atas dapur, Aisyah teringat sesuatu. Ah, dia sepatutnya mencampurkan adunan tadi dengan ikan bills. Tapi mana ikan bilisnya? Mana? Mana? Hari sudah cerah! Ikan bills perlu disiang, dibasuh.
Aisyah mengesat air matanya yang mula menitis. Dia takut dimarahi ibu kerana mengotori dapur, bimbang dipukul ayah kerana membuat sesuatu yang tidak disuruh. Mereka pasti berang melihat dia memasak seorang diri. Ibu dan ayahnya sudah banyak kali berpesan, 'jangan main pisau, jangan main api'!
Dalam pada Aisyah kalut mengambil minyak masak, menyiang ikan bilis, membubuh garam ke dalam tepung likatnya, tiba-tiba hujung matanya melihat kelibat seseorang di belakangnya. Aisyah menoleh...
"Mama! Ayah!"
Aisyah gamam melihat ibu dan ayah berdiri memandangnya. Tubuh kanak-kanak comel itu menggigil, mukanya pucat lesi. Dia tunduk memandang meja yang kotor dengan ikan bilis, biji cili, kulit bawang...
Lantai pula comot dengan tepung dan minyak masak yang ditumpahkannya. Pinggan, cawan, pisau, piring dan papan landas berterabur di atas meja serta dalam sinki. Air mata Aisyah tak dapat disekat-sekat lagi. Digenggamnya jari-jemari yang penuh bersempudal tepung.
"Mmm... mmama... aa... ayah..." katanya tersekat-sekat, "maafkan Aisyah. Aisyah nak buatkan cekodok untuk ayah, tapiiii..."
Belum sempat dia menghabiskan kata-kata, si ayah duduk di depannya. Aisyah tunduk, tidak berani melihat wajah ayahnya.
"Aa... Aisyah nak... nak buat cekodok. Ayah kan suka cekodok," ulang Aisyah sambil menahan tangisannya. Habis, pasti aku kena marah, pasti aku kena pukul, kata Aisyah di dalam hati.
Tapi tiba-tiba Aisyah merasa tubuh-nya dirangkul penuh erat, kemudian pipi dan dahinya dicium berkali-kali. Pelukan itu hanya dirungkai hampir seminit kemudian dan si ayah merenung wajah cornel anaknya itu. Pandangan dua beranak itu bertembung.
"Ma... maa... maafkan Aisyah ya, ayah..." rayu Aisyah tersedu-sedu.
"Ayah tak marah. Ayah tau Aisyah sayang ayah..." kata si ayah dengan suara sebak. Air matanya juga bergenang. Dipeluknya Aisyah sekali lagi.
Si ibu datang menghampiri. "Bila bunyi bising-bising kat bawah ni, mak dan ayah turun. Kami sejak tadi perhatikan Aisyah. Aisyah nak buat cekodok ni sebab hari ni hari jadi ayah, kan?" tanya pula si ibu sambil membelai rambut anaknya itu.
Aisyah mengangguk. Ya, sejak dua hari lepas sudah diberitahu hajat itu kepada ibunya. Itulah sarapan kegemaran ayahnya, orang yang amat Aisyah sayangi. Dia ingin meraikan hari lahir bapanya itu dengan suatu yang istimewa juga.
"Jom, mari kita buat sama-sama," sambung si ibu lalu menarik tangan Aisyah.
"Okey... ayah kupas ikan bilisnya," sambung si ayah sambil menyeka air mata anaknya itu. Senyuman manis terukir di wajah mereka.

Pembaca budiman, dalam menjalani hidup ini, kita cuba untuk melakukan yang terbaik tapi ia tidak semudah yang direncanakan. Kita berusaha menyediakan sesuatu yang paling istimewa untuk orang tersayang, tapi sering kali kita gagal melaksanakannya.
Kita berusaha memberikan yang terbaik untuk anak-anak, namun bukan mudah melakukannya. Anak-anak pula cuba untuk meraih perhatian serta menunjukkan betapa mereka juga sayangkan ibu dan bapa, tapi bukan semua ibu bapa memahaminya...


====================================================================
cerita ni di petik dr org len nye post..sebab cite nie sweet n m'gingatkn ak kpd mak ngan ayah kat kg..So dgn sukanya ak m'copy paste..hehhehe...rindu mak ngan ayah..dh nk msuk 4 bulan x blk..(ye kot klu x silap ak kire la..)hehhe..mak ayah tggu kepulangan anakmu ni ari sabtu ni ye..hehhee..love n miss them so much..(^_^) n sempena ari bapa..sElaMat ArI bApA kpd ayahanda tersyg..yOu arE mY hErO...tanpa dia tiadala aku...muahahhaha

Thursday, June 11, 2009

~tAbahkan HatikU Ya ALLAH~



..... hidup umpama suatu percaturan yang harus dihadapi oleh setiap manusia… manusia akan lebih semangat dan ceria dalam hidup jika “jiwa”nya hidup..andai manusia sudah mati jiwanya..umpama dia “bangkai hidup”..

begitu juga dgn aku..apa yang kualami dulu hingga kini..kutau ujian drNya..namun kekadang aku tak dapat nak fikir lebih dari itu..
kekadang aku kalah dgn emosiku sendiri.. seolah2 aku pesimis dgn hidup ini..malas utk ku berjuang dlm kehidupan yg sementara ini..

maafkanlah aku Ya Allah....
aku tidak mahu KALAH dalam percaturan hidup ini.. tabahkan diriku ini.. walau sebanyak mana dugaan yg menimpaku..aku tau Engkau masih sayangkan diriku ini.. akan ttpi masih banyak nikmat yg masih dapat kukecapai.. nikmat iman dan keyakinan padaMu..

mungkin Engkau mendugaku…ku tau itu adalah ujian drMu.. bila mengingatkan ujian atas kasih sayang manusia..
aku tak terdaya.. andainya ku tau aku tak ada hak utk dijodohkan dgn sesiapa yg layak dgnku..aku terima Ya Allah.. mungkin ini adalah kifarah atas segala dosa-dosaku yang lampau..mungkin juga ujian utk melihat ketabahan dan kekuatan jiwa hambaMu ini..
:oops:

tak banyak yg ingin kupohon drMu..
kuharap andai ini semua telah ditakdirkan utkku hadapi semasa hayat ku atas dunia ini…..
berilah aku sedikit masa dan peluang untukku membahagiakan satu2nya insan kesayangan ku..bondaku tercinta...

Ampuni hambaMu yang dhaif ini….
:nangis:
====================================================================
mungkin ada hikmah di sebalik kejadian yg menimpa..
mungkin juga utk menguji tahap keimanan...
mungkin juga balasan dariNya utk perbaiki diri...

aku bru di uji dgn sedikit ujian dariMU..
tapi aku sudah mengalah sebelum sempat berbuat apa2..
Ya ALLAH tabahkan hatiku dan kuatkan lah imanku....

====================================================================

ImageImage

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosa ku yg telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fisikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu


ImageImage
Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku muslimah yang disenangi
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi Muslimah yg Solehah

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku...
Aku hanya ingin menjadi seorang insan yang dirahmati
Insan yang dikasihi
Insan yang solehah
Insan yang sentiasa dihati


Amin, amin Ya Rabbal Allamin..
:oops:




Tuesday, June 9, 2009

~Tak kEnAL makA tAk ciNtA~

entry kali nie berkisar kisah antara 5 sekawan dlm bilik 1310
...hehhehe..ada 4 sekawan yg mmg dh kenal satu sama len.....
pada suatu ptg bermula kerja2 mengangkut brg2 ke klj bru..
aktiviti angkut-mengangkut nie bermula pd pukul 6.30 ptg cm tu la
berakhir pd kul 7.15...2 buah kete penuh ngan brg2 tuk 3 org..muahahha
byknye brg2 kami...hehhe..mlm tu kami tinggal la di bilik baru
1310..mcm x best coz dgq kata de sorang bdk yg x knl akn join
kiteorg..hahhah gile busuk ati..tp xpala de geng..so bdk tu xleh
nk wat pa..hahhaha(gelak jahat)..mlm pertama kat bilik baru
semua xleh tdo nyenyak..coz bilik nie panas sikit coz kipas dia
sgtla slow..klah kura2 dayung sampan..lbh kurang seminggu kat bilik baru
dtg la bdk baru tu..masa dia dtg de 2 org ja dlm bilik tu..(ak n naim)..masa tu ak mcm besa
la dh melekat kat laptop x pandang org sgt..hahha..naim ja yg
dok layan bdk bru tu..hehheh jahatnya ak..tp senyum gak..
mna de wat kerek..hahhaha..dh la ngah sedey xleh blk kg..wua3
nasib bek naim x blk kalu x ak sorg2 lg la sedey...muahahaha..syg naim..
k msk blk psl bdk bru tu..dia pun knlkn diri sbgai wani..ak mmg x knl..
kui3..teruk kn..bdk kos len mne ak nk amik tau sgt..kos ak pon
blom tentu ak tau semua nama depa..hahha teruk btul ak nie..short term memory...
cian kat ak..hahha..k la dh mula melalut..pd ar ahad tu..bdk bru tu pun msk la blk bru nie..
msa dia mai tu ak xdak kot..lupa la..naim ja ada..xpon ak ada tp x amik port..hihihi..nk tau
dak dia ckp pe psl ak??dia kata muka ak garang..hahhah klaka la..dan dia ckap mcm nk nangis ja msuk bilik kiteorg nie
hahhhaha cian kak wani(nama watak bdk bru tu)..bila ak dgq dia ckp muka ak garang apa lg gelak
smpai nk pecah pundi hempedu..hahhahah..kak wani ni klaka kalu nk tau la..dia suka ketawa sorg2..kadang2 ak pun
pelik..tp best la duk ngan dia..mcm dh lama knl..dia la yg dok teman ak jln2 kat tasek penganti yan yg g infosis..
hehhehe..ari nie 8 aribln kak wani dh nk blk..dia dh nk start keje sok nye..sedey nk pisah..cuma xla nangis mcm nk pisah
ngan fazy n zima...tp still sedey gak..hahhha dh xdak la org yg nk teman ak jln2 g tasek ptg2 ari..
huhuhu...walupun dia xla jauh sgt cuma kat area KL ja..tp yela org kje mesti la bz..huhuhu..pape pun kiteorg happy sgt
dpt knl kak wani..syg kak wani..senang2 contact la kami..hehhe tu la org kata x knl maka x cinta..btl x?? x knl maka xtau
lg org tu mcm mna..org mcm ak nie lg la perlu knl lu..klu skli pandang mgkn org kata sombong..hahhahha..pape la..ak syg kwn2 ak..



#~ kenangan ketika g jln2 aka jogg kat tasek shah alam...muahahhaha~#



#~ nie kak wani aka makcik @ org tua(iqa selalu pggl dia cmtu)..sorry ye...heheeh~#



#~ganba nie msa kat sek 2..b4 dia b'angkat pergi ke destinasi dia..muahahhah~#
kata2 hikmah....

Jika indah satu pertemuan,jgn akhiri dgn perpisahan..
Jika suci satu perkenalan,jgn akhiri dgn pendustaan..
Jika indah sebuah perhubungan,hargailah dgn keikhlasan..
sentiasalah hargai selagi ia bersama dgn kita.. (^_^)

Thursday, June 4, 2009

~Fall in Luv???~



Ya Allah...
Jika dia jodohku,KAU permudahkanlah dia dariku...
dan jika perasaan ini...
menyanyanginya keranaMu...
KAU bantulah kami...
dan jika ianya kerana nafsu semata-mata...
KAU jauhkanlah ia dari kami..
dan jika dia bukan jodohku..
KAU jauhkan lah perasaan ini dari ku..



de 1 ari tu..tetiba kwn lama msj..kwn 1 sek lu..dia kasi 1 no phone..jeng2..dia kata bdk nie comey..btl ke comey??dia suquh ak knl ngan bdk nie..hmm lama gak pk pnye pk..pastu miscl ja..tp di sebabkn perasaan ingin tahu ak nie melonjat2 sangat..ak pun msj.."Assalamualaikum..salam perkenalan"..poyo ja..hahhaha..dlm beberapa minit kemudian dia pn reply.."W'salam..ni sapa?"..hahha padan muka ak..msj kiteorg x berhenti kat situ je..hehhe..pastu bermula la kisah sebuah perkenalan..muahhaha..qupa2nya bdk nie mmg comey n kwn2 dia pun pggl dia comey..mlm tu dia de call..1st impression ak dia nie mmg kelakar..kuat ketawa..ak yg dh mamai2 bgn tido nie pun segar bugar..hahhaha..n dia membahasa kn diri dia 'comey'...dia de kasi gamba n mmg comey pun..hehhe..hati dh berbunga-bunga coz dh lama x de org call kite ckp lama2..n jarang de boy yg leh wat ak ketawa bagai nk pecah perut..hahhahha....dan tiba bdn ku qasa sakit..mcm bqu jatuh ja.and ak terdengar mcm de org pggl nama ak..sedaq2 ak dh kat bwh katil..qupa2nya ak jdh katil..muahahhah end of story...

suka lgu nie..sesuai ngan org yg ngah bercintan cintun aka angau..hahha..layannnnnnnnnn

=================================================================================
Permata Yang Dicari
Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com


Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu


=====================================================================

kali nie dh de link tuk donlot lgu nie...klik disini
moga semua terhibur ngan lgu..best...

tjuk enrty ja nk gempaq sebenq nya..hahha..

tp kalu dh jodoh x ke mana tul x??

la ni ak ngah gile donlot citer..huhuhu smapi dh xtau nk donlot citer pe dh la ni...bosan gile bile ari2 dok m'hadap pc..mata pun dh naik juling...hahhaha

Wednesday, May 13, 2009

~Gadis melampau menerima padah~

Sekadar renungan..hope leh la kongsi cite ni tuk d jadikn panduan..renung2 kan...

Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal dibumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata.

Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya. "Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki...." nasihat orang tua itu. Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek. "Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?" Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata kata yang lebih dahsyat.. "Ambil hanphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahannam untukku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dari si gadis manis. Sayang wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis yang masih muda i tu yang tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi. Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian...

Gadis seksi bermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri.... Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu. Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah olah dibakar api.. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat.

Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai muslim sejati. Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum Allah dan mahupun sunnah RasulNya saw dengan mempersendakan atau ejekan.

Kata-kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam. Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita. Hanya masanya saja yang akan mene ntukan bila kita akan kembali ke alam barzakh. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodohitu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan. Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang di lakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang itu. Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang menjadikan bumi ini. Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah swt. Taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yan g benar dan kekuatan agar sentiasa dapat menjaga lidah kita.
*Dipetik dari majalah Iskandariah Mesir 'MANAR ISLAM'


sumber: dpt dr seorg kwn..dia yg bg mail psl nie..hope leh kongsi cite nie tuk d jadikan panduan kite...jagalah kata2 kite..setiap yg kite ucapkan itu mestilah yg baik2 sja..klu x..hmm pk la sendiri... have a nice dy..

sgt menakutkan...k la nk smabung menyiapkn report yg perlu d bereskn...pada kekwn yg de demo ari nie..all da best.. (^0^)

Tuesday, May 5, 2009

~A Walk to Remember~



Pada suatu petang yg damai..adalah dua org bdk yg xdak kje g cr kje..hahhhaa...mereka memulakn aktiviti dgn melangkah kuar dr bilik utk bersiar2 d dlm UiTM..hehhehe...melalui teratai 3 terus menuju ke pool.then naik tangga blkg pool..pastu jln2 kat ats tu..(xtau nk describe cmne...hahhhaha)..trs berjln smpaila kat PI a.k.a Pusat Islam...pastu meneruskn pendakian smpai ke canseleri....kat situ bermula la keje tangkap menangkap..ngeh3..tangkap pe lg..gambo la...hahha..xde keje la kate kn...nie la hasil2 kreatif bdk2 yg ade xde kje d ptg ari...mari kita saksikn...jeng3...



nie la hasilnye..hehhehe





gamba nie masa g jln2 ngan kak long kat tasek shah alam..suka tgk gamba masjid..hope dpt spend masa kat situ tuk wat ibadah je..InsyaAllah.. =)







nie la qupanye 2 org bdk comey yg xdak keje tu..hehe comey x??hahhahha




barang2 dpt masa BBQ party "A moment to remember" yg berlangsung pd 4/5/09 kat tasek sek 7..ak siap dpt anugerah..hoho jgn men2..kekekkee..menang bergaya tu..di nobatkn sebagai AP a.k.a anugerah pelajar 'Minah Rempit'...rempitkah ak??hahha ntah la..pape pn thanks bg anugerah nie...mlm tu best sgt..sedey pn dak gak coz pasnie dah xde lg nk jpe cmnie..semua de hal masing2...



nie gamba ngan zima n fazy..masa sukan antara program..hehehe HIDUP CS230!!!



gamba nie ak ngan rumet ak..spa lg klu bukan emaruko chan..hehhe dia suka tgk cite katun chibimaruko chan..kui3..

p/s: ak nie mmg kaki jln..hahhah so xleh nk wat pa la..kehkehekeh..

Saturday, April 18, 2009

khas buat sahabat2 ku yg disygi...




Good Friends Are Hard To Find.
Good Friends Are Easy To Love.
Good Friends Are Presents That
Last Forever And That Feel
Like Gifts From Above
Good Friends Are One In A Million.
Good Friends Are Stories To Share.
Good Friends Know The Path To Your
Happiness, And They Walk With You
All The Way There.
Good Friends Are Lives Overlapping.
Good Friends Are Laughter And Tears.
Good Friends Are Emotions So Deep
That The Trust Just Keeps Growing
Over The Years.
Good Friends Are Hard To Find.
Good Friends Are Easy To Adore.
And You've Been Such A Good Friend To Me
That I Could Ask For Nothing More.
Thanks for Being Such a Wonderful Friend..



Bersyukurlah kepada Allah kerana mengurniakan seseorang yang menyakiti kamu kerana dialah orang yang menabahkan hati kamu.
Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan seseorang yang menipu kamu kerana dialah orang yang meningkatkan pengetahuan kamu.
Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan seseorang yang tidak mengendahkan kamu kerana dialah orang yang memupuk sifat berdikari kamu.
Bersyukurlah kepada Allah kerana menciptakan seseorang yang menjatuhkan kamu kerana dialah orang yang memperhebatkan keupayaan kamu.
Dan bersyukurlah kepada Allah kerana menjadikan seseorang yang menyeksa kamu kerana dialah orang yang menguji kesabaran kamu...

ak? sgt bersyukur kerna dikurniakn sahabat2 yg sgt memahami diri ku..tanpa mereka sunyilah kehidupan seharian ku...



Maaf d pinta pd sahabat2 yg tiada dlm gamba di ats..nti ada gamba kite semua rmai2 i upload ye..hehhe maaf sgt2..jgn la kecil ati lak..lgpn gmba nie d ambil masa on d way nk g pangkor..hehehhe..hope our frendship 4ever till maut yg pisahkn roh dr bdn nie..InsyaAllah...bile dh grad nti jgn la lupa kat org yg msih b'gelar student nie..kui3...Good Luck 4 final xam...jgn tension2...bykkn doa n tawakal...amin....jgn lupakn ak k..syg korg semua..(buat kwn2 yg de paper isnin nie do your best...n xlupa pd yg de paper ari khamis tu..ak pn t'msuk gak..kehkehe...good luck gak..wat yg terbaik tuk last sem xam..lps nie dh xdak xam dh...)hehhe syg semua...muahx3


ikhlas dr,
darnia aqilah a.k.a hidayah mukhtar

Thursday, April 16, 2009

Atas Nama Kawan...



kawan..

jangan kau laungkan ikrar seorg kawan

seandainya kau tak mengerti erti kawan yang sebenar

kawan tidak hanya di depan

kiri kanan belakang juga kawan





kawan..

jangan kau lagukan lagu persahabatan

seandainya engkau tidak fahami melodinya

jika kau masih ingin lagukan

maka rosaklah iramanya yg indah





kawan..

jangan kau gelarkan diri mu sbg teman

seandainya kau yg membunuh jalinan

kau cantas kepercayaan

kau hilangkan kejujuran





kawan..

jangan kau bicara tentang persahabatan

seandainya kau tidak tahu siapa sahabat mu

dia orang yang selalu bersama mu

dalam suka mahupun duka





kawan..

jangan kau hulur tangan persaudaraan

seadainya kau tolak dirinya jatuh tersungkur

rasakah kau akan kepedihan akan di alami

terlihatkah kau luka yg akan dihadapi





kawan..

jangan kau laungkan keikhlasan

seandainya kau sendiri tidak pasti

keikhlasan bukan untuk dibicarakan

keikhlasan untuk di rasai





kawan..

kau tetap menjadi kawan

selama kawan mu memerlukan kawan

disitulah dirimu kawan

kawan yang sesebenarnya kawan.


syg kwnku semua...muahaha...10s sudi jd kwn ak..luv u all...

Thursday, April 2, 2009

27 March 2009

Assalamualaikum..
pagi yg cerah..ak ngan kwn2 hanya merancang tp Allah yg menentukan segalanya..ikutkan ari jumaat pg dlm kul 11 pg ak ngan sorg kwn ku akn membawa kek ke sek 7 utk meraikan birthday bersama2 rakan2 sekelas...tp malang x berbau..berlaku kecelakaan b4 sempat kek tu smpai..hmm bende nk belaku..sapa2 pn xleh nk halang..tp mlm nye Alhamdulillah kami semua dpt mkn kek..nk ucap makaceh byk2 kat kak lg..sobsob...mlm tu best sgt..semua org happy..akhirnya tercapai gak impian nk sambut birthday tuk semua org..hehhe walaupun bkn birthdy lg..iqa yg paling best coz ari b4 tu birthdy dia..huhuhu...cuma x semua yg dtg la...thanks kpd yg sudi dtg mlm tu..syg korg semua..yg x dtg pn syg gak..ngeh3

nie la gambo2 yg sempat di upload..byk gamba x jd sgt..hehehe
thanks to (azyan,azuan,fazyla,ema,ana,iqa,intan,nad,kak tini,naimah, zima(dia xleh mai coz de meeting)n semua bdk kls cs230...thanks kwn2 semua..luv u all..



nie gambo keknye..





ganas x??hahha dr qupanya comel dh beubah comot..hehe..

Thursday, March 26, 2009

~Bila Tuhan Tak Ditakuti~

Bila Tuhan Tak Ditakuti
Album : Terimakasih Tuhan
Munsyid : Mawaddah
http://liriknasyid.com

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada manusia puja alam sebagai Tuhan
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung
Digambarkan dengan kata sastra mempesona
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya
Dia leka sendiri dengan buah penanya

Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada manusia puja alam sebagai Tuhan
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung
Digambarkan dengan kata sastra mempesona
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya
Dia leka sendiri dengan buah penanya

Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi

Ada juga yang sibuk bercakap dengan emosinya sekali
Mengelilingi seluruh negri kadang - kadang berbohong sesuka hati

Berkata tidak menghotam mengecam orang tak usah dikira
Sudah jadi makan minumnya, sudah jadi makan minumnya
Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada golongan sibuk dengan kesalahan orang
Seolah - oleh mereka wira agama
Dengan hendak membersihkan agama dari noda
Dan sebenarnya berlaku di depan manusia bukan hidup ????

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Mereka lupa diri sendiri
Mereka sendiri buat dosa
Membeli kereta dan rumah terlibat dengan riba
Anak - anak dan juga istri tededa oleh setiap hari
Berbualan setiap hari tentang kenaikan gaji dan juga pangkat

Hidup sendiri nafsi - nafsi kecuali ada urusan resmi
Yang ada kaitan dengan gaji, yang ada kaitan dengan gaji

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Wahailah amat ketara sekali
Mereka lupa semua itu adalah kesesatan dalam beragama
Kesesatan dalam beragama

Yang punya kuasa berbangga dengan kuasanya
Menggertak manusia setiap hari
harta - harta dibuat untuk selamatkan diri mereka
Membantu orang bukan deri hatinya sendiri

Jasa - saja disebut berulang - ulang kali
Jasa - saja disebut berulang - ulang kali
Menceritakan dasa kepada manusia
Maka hilanglah pahalanya menipu diri tak disedari
Menipu diri tak disedari

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Tak kurung juga ada di kalangan manusia
Setiap hari memikirkan hendak menghiburkan manusia
Berbagai cara dan gaya dipertunjukkan
Rupanya jiwa mereka sendiri tak terhibur jiwa mereka derita
Tak kurang juga membunuh diri

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini, di sana - sini, di sana - sini

(^0^)
lagu ni byk maksudnya..suka dgr..try la dgr..kalu nk lagu nie donlot la ye..hhehehe..selamat mendengar...

Thursday, March 12, 2009

Mencari ketenangan hati @ jiwa...

Assalamualaikum...

tetiba je ati ni x tenang..pk mcm2..fyp nye..xml lg..formal lg..leh kata semua bende la..so td ngah godek2 ternet..jupe la article nie..ok la tuk ati yg ngah celaru, serabut nie..

Hati atau roh adalah hakikat kejadian manusia, kerana itu ia diberi keupayaan untuk merasa senang dan susah. Ia sangat sensitif terhadap apa yang berlaku, yang didengar, dilihat dan dirasai. Dari sanalah ia menentukan sikap manusia samada positif atau negatif.

Memang hakikat pencipaan hati oleh Allah SWT adalah suatu yang maha ajaib. Kelajuan perjalanan hati tidak terhitung dan ruang gerakannya tiada had. Hati atau roh tidak mati sewaktu jasad lahir manusia mati. Hati berpindah ke alam Barzakh dan seterusnya ke akhirat. Bagi orang mukmin yang suci hatinya dia dapat melihat di syurga kelak. Itulah dia hati manusia. Ia juga disebut roh. Tempatnya ialah di dalam hati jasmani. Hati rohaniah ini umpama burung yang bersangkar di dalam hati jasmaniah. Hati manusia berbeza dengan hati haiwan kerana hati manusia boleh menerima perintah dan larangan; ia disebut rohul amri. Manakala hati haiwan tidak bersifat demikian, ia disebut rohul hayah.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

"Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, baiklah manusia. Jika jahat daging itu jahatlah manusia. Ketahuilah, itulah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hati boleh baik dan jahat.

Rasa senang apabila ia dipuji.

Rasa menderita apabila di keji.

Rasa riak dan megah apabila mendapat kelebihan dan kejayaan.

Rasa ujub (hairankan diri) apabila mempunyai kemampuan.

Rasa rendah diri (inferiority complex) apabila ia mempunyai kekurangan.

Rasa sombong dan angkuh apabila berkuasa atau ada ilmu atau ada kekayaan atau ada kekayaan.

Rasa tidak senang (hasad) apabila tengok orang lain lebih.

Rasa dendam apabila orang menganiayainya.

Simpati dengan orang susah.

Rasa keluh kesah apabila dapat susah.

Rasa terhutang budi dan terima kasih pada orang yang menolong.

Rasa gerun apabila berhadapan dengan perkara yang menakutkan.

Rasa jijik apabila berhadapan dengan benda kotor.

Begitulah riak-riak hati yang beralih-alih kepada berbagai-bagai riak rasa dengan sendirinya, apabila dirangsang oleh faktor-faktor luar. Perasaan itu akan kemudian akan mempengaruhi sikap lahir manusia. Kalau rasa hati itu baik, baiklah tindakan manusia. Dan kalau rasa hati itu jahat maka jahatlah tindakan lahir manusia. Dengan kebolehan dan kuasa yang penting, hati seolah-olah raja yang bertakhta didalam diri manusia. Dialah yang menentukan baik buruk manusia. Akal adalah penasihatnya. Anggota-anggota lahir adalah rakyat jelatanya yang taat kepada arahannya. Nafsu dan syaitan adalah musuhnya. Demikian struktur kerja yang berlaku dalam diri manusia. Kita mesti memahami dan beri perhatian penting pada persoalan ini, kerana baik jahatnya kita bergantung pada hati serta pengurusan kita dalam hati. Siapa mengabaikan urusan hati, ertinya membiarkan dirinya berjalan dalam gelap. Nasibnya belum tentu selamat dunia dan akhirat. Hati boleh dididik.

Lihat apa kata Allah tentang hati.

Firman Allah: "Beruntunglah orang yang membersihkan hatinya dan rugilah siapa yang mengotorinya." (Asy - Syams: 9)

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersih diri (dengan beriman ). Dan dia ingat nama tuhannya lalu dia sembahyang." (Al - A’la: 14 - 15)

"Pada hari itu, tidak berguna lagi harta anak-anak. Kecuali mereka yang pergi menghadap Allah membawa hati yang selamat." (Asy - Syuara: 88-89)

Di antara Sebab Jiwa Tidak Tenang

1. Banyak menzalimi orang
2. Banyak membuat dosa
3. Menghina dan menzalimi ibu atau bapa
4. Menzalimi dan menghina guru terutama guru yang menunjukkan kita ke jalan Akhirat
5. Tidak percaya wujudnya Allah Taala
6. Tidak mengharap lagi pertolongan Allah
7. Orang yang kena uji bila imannya lemah atau tidak beriman

Ketenangan itu berpusat atau berpaksi di dalam hati nurani. Ia perlu dijaga, kerana bila hilang ketenangan, hilanglah kebahagiaan. Bila hilang kebahagiaan, tidak ada lagi keindahan di dalam kehidupan sekalipun mempunyai kekayaan, duduk di dalam istana yang indah, memiliki isteri yang cantik, ada kuasa.

Bila ketenangan tidak ada, sentiasa keluh-kesah, apa sahaja dibuat serba tidak kena, makan rasa tidak sedap, tidur tidak lena, membuat sesuatu perkara tidak ada penumpuan lagi, selalu sahaja termenung, orang bercakap kurang diambil perhatian, sumbang di dalam pergaulan, membaca mengganggu untuk memahami, kawan-kawan ikut risau, mudah marah-marah, suka bersendiri, mudah merajuk, mudah tersinggung, tidak tahan sabar, tidak tahan tercabar, mudah jemu membuat kerja, makan minum, pakaian dan badan tidak terurus, kurang bertanggungjawab, tidak suka bercakap.

Orang yang berada di dalam tidak ketenangan, jika ketidaktenangan itu kuat dan kurang pula pelajaran selalunya tidak boleh dikontrol rasa tidak tenang itu, sama ada di waktu ramai mahupun di waktu keseorangan, sentiasa nampak muram, susah hatinya amat ketara, orang ramai perasan.

Jika dia seorang cerdik dan pandai atau ada status di dalam masyarakat mungkin setengah orang dia boleh kontrol. Di tengah ramai dia boleh sembunyikan ketidaktenangannya itu untuk menjaga wibawa atau status diri, tapi bila waktu keseorangan dia mulalah termenung. Kesusahan hatinya nampak dilihat di air mukanya. Ada setengah orang mukanya cantik, orangnya periang, happy go lucky, ada kalanya susah juga dikesan. Tapi kalau dia tidak boleh kontrol, lihat muka dapat dikesan. Maka seorang yang periang tiba-tiba jadi pendiam, hilang riang, suka bersendiri, gurauan sudah tidak ada, anak isteri mula risau, kawan-kawan susah hati.

Untuk menghilangkan rasa tidak tenang itu, keluar daripada menzalimi dan memohon maaf kepada orang yang kita zalimi itu. Tinggalkan membuat dosa kemudian kembali berpegang dan bersandar kepada Allah SWT. Insya-Allah ketidaktenangan akan hilang.

p/s: dgn ini sy ingin memohon ampun dr ujung rambut hinggalah ujung jari kaki andai ada wat slh kat kwn semua..maafkn lah ye..moga2 ngan kemaafan kwn2 semua hati sy akn kembali tenang seperti sedia kala..InsyaALLAH...

Sunday, March 1, 2009

kepenatan....

5 jam ak dok ngadap laptop nie tanpa g mne2....nk tau pe ak wat?hehehe..dok copy gambo2 ak dlm xternal ak tu la..dh la byk gile..dlm 1 folder je dh beratus gambo..penatnya...hanya ALLAH ja tahu..naseb bek la ada cekkeya..klu x....dh selamat la gambo2 ak tu..tq cekkeya..hehehe..ni bukti dia..





p/s:ptg semalm dh g kdai ja..tp dia just format bende tu..ak pn leh..pape pn thanks 2 yan n yah..huhuhu syok gak dok jln2 smbil hbs kan duit..hahhaha

Saturday, February 28, 2009

dh kembali ceria....

akhirnya tepat jam 10 mlm..kekasihku telah kembali ke pangkuan ku dgn sihat sejahtera dan juga dh berwajah baru..huhuhu..byk gak bende yg nk kene istall lek..tp de berita sdey r..xternl ak lak wat hal.bqu ja bli.1 partion lg dh xleh detect.wua3...sape2 leh x bg nasihat cmne nk wat nie?...
ptg nie nk g kdai tu blk.tye dia cmne...wua3 sdey2..

Thursday, February 26, 2009

kekasihku d ambil org??

wua3..sedey nye..tanpa dia d sisi tiada makna hari2ku..tido xlena..mkn ku kenyang..Alhamdulillah..hehhehe...mengapa kau pergi meninggalkan aku?wah jiwang nya aku nie..hahhaha...actually pakwe ku ni masuk hospital..dia skit sikit..tu yg ak sdh..tp ptg karang ak dh leh jpa dia..huhuhu..jgn jelaous..korg nk tau x mende ak mksdkn nie??

jeng2...
dia lah laptop kesygn ku..ak beli ngan duit ptptn ku masa 1st sem dpt..besar mkna nya laptop nie kat ak..tanpa dia disisiku menemani mlm2 ku..hidupku ibarat teddy bear jath katil..hahhahha..
sekian..

p/s:doakn yg aku x kne byr mhl sgt..duit ngah kering nie..huhuhu...maaf la ye andai de yg terasa ataupun kecewa ngan kata2 ku d ats td..wassalam..

Monday, February 23, 2009

CINTA???

Perlukah cinta dlm diri kita?apakah yg dicintai oleh kita?adakah yg mencintai kita?adakah cinta nie dpt memberikan kebahagian kepada kita??? Jawapannya…ADA…cinta pada yg satu( ALLAH)…kemudian cinta pada rasul kita…pastu cinta pada mak & ayah kita, family kita…..adakah kita dah cukup mencintai DIA yg ESA??dh cukup ke amalan2 kita??mungkin arinie ataupun jap je lg maut dtg jemput kita tanpa sempat memohon ampun pada DIA…Hargailah masa yg ada nie ngan amalan2 yg mendekatkan kita ngan ALLAH S.W.T…gunakan ruang sepenuhnya memohon ampun…mungkin hari kita dh x lama….marilah kita sama2 berdoa moga kita di tempatkan di kalangan org2 mukmin..InsyaALLAH… (:
Oh Tuhan berikanlah sedikit rasa cintaMu padaku
semoga seluruh cintaku untukMu
Oh TUhan kurniakanlah sedikit rasa takutkanMu
padaku semoga ku tidak takut selainMu

Ya Allah dengan rahmatMu kurniakanlah

Ya Allah jadikanlah airmataku di waktu takut denganMu
pemadam api nerakaMu
jatuhnya airmataku
menggugurkan dosa-dosaku

Tuhan kalau bukan dengan rahmatMu
aku tidak akan selamat
setidaknya jika
bukan rahmatMu aku tidak akan terlepas dari azabMu

Ku lemah bantulah menuju bermujahadah selalu
syaitan sering menipu dayaku lindunglah aku darinya……


p/s: kpd sape2 yg knl diri nie, nk mohon kemaafan dr jg rambut smpai lah hjg jari kaki andai de wat slh n silap..

Wednesday, February 18, 2009

~Sifat-sifat wanita ahli syurga~

Siapakah wanita yang menjadi ahli Syurga? Apakah ciri-ciri atau sifat-sifat yang menjadi kunci bagi wanita memasuki syurga?

Sebuah hadis Nabi menyatakan: Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)

Menurut hadis di atas sekurang-kurangnya ia telah menggariskan empat dasar atau sifat utama yang menjadi teras bagi seorang wanita muslimah memasuki syurga, iaitu menunaikan kewajipannya kepada Allah dalam makna melaksanakan ibadah-ibadah yang diwajibkan ke atasnya seperti sembahyang, puasa, dan lain-lain ibadah wajib yang mampu dilaksanakan.
Sebuah hadis menyebutkan bahawa sembahyang adalah perkara pertama yang akan disoal di hari Kiamat.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu, Nabi Sallallahu Alahi Wasallam bersabda: "Sesungguhnya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba di hari kiamat ialah sembahyang; sekiranya sembahyang itu sempurna, maka beruntung dan berjayalah dia, dan sekiranya ia rosak, maka kecewa dan rugilah dia, kalau kewajipan fardhu masih kurang, Allah berfirman: Lihatlah adakah amalan-amalan sunat untuk menyempurnakan kekurangan tersebut. Demikianlah seterusnya dengan amalan yang lain" (Hadis riwayat at-Tirmizi)
Disamping menunaikan kewajipan kepada Allah, menunaikan hak dan kewajipan kepada suami juga merupakan hal yang tidak boleh diabaikan oleh seorang wanita.

Tertunainya hak dan tanggungjawab suami barulah akan turun keredhaan dan rahmat Allah kepadanya. Menjaga kehormatan diri juga merupakan hal yang digariskan oleh hadis di atas. Antara hal-hal yang boleh diketegorikan dalam konteks menjaga kehormatan itu ialah mempunyai sifat pemalu, jika suaminya keluar dia akan menguruskan dan menjaga dirinya dan harta suaminya dengan amanah. Bila suaminya datang kepadanya dia akan menjaga mulut daripada menyebutkan perkataan yang tidak elok didengar.

Sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyatakan bahawa: "Sesungguhnya sopan santun dan keimanan adalah saling berkaitan, jika salah satunya dikeluarkan, yang satu lagi juga akan hilang serentak." (Hadis Riwayat Baihaqi)

Maksud hadis ini ialah jika kesopanan atau sifat malu sudah hilang, iman juga akan hilang bersama-samanya. Betapa besarnya pengaruh antara kesopanan dan keimanan kepada diri seorang wanita itu, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menegaskan dengan sabda baginda: "Apabila sesesorang itu terlibat dengan penzinaan, ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu mencuri ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu meminum arak ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu menyelewing setelah diberi amanah oleh orang lain ia bukan lagi seorang beriman, dan apabila seseorang diantara kamu menipu ia bukan lagi seorang beriman, oleh itu berjaga-jagalah!"

Taat kepada suami merupakan satu lagi sifat wanita yang digambarkan oleh hadis yang dipaparkan di awal makalah ini. Taat kepada suami adalah tanggungjawab isteri yang wajib di sempurnakan. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Bazzar Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: "Kamu sampaikan kepada perempuan yang kamu jumpa, bahawa taat kepada suami, dan mengakui hak-hak suami, sama pahalanya dengan berperang dan bertempur dengan musuh-musuh Islam di medan pertempuran, tetapi sedikit sangat daripada isteri-isteri yang menyempurnakan hak-hak suami mereka." (Hadis riwayat Al Imam Bazzar)
Isteri adalah pusat dan sumber kebahagiaan dan ketenteraman di dalam sebuah rumahtangga. Ia perlu mempunyai sifat-sifat sabar dan perhatian yang sepenuhnya kepada suami dan juga anak-anak.

Sikap inilah yang boleh mewujudkan suasana yang tenang, aman dan damai dalam rumahtangga. Dalam hal ini, para isteri sayugialah akan sentiasa bersikap baik kepada suami.
Saidina Abu Bakar Radhiallahu Anhu meriwayatkan bahawa Rasullullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda: "Seorang wanita yang menyakiti hati suami dengan lidahnya, dia mendatangkan celaan dan kemurkaan Allah, para malaikat dan umat manusia."
Selain itu, Saidina Ali Radhiallahu Anhu meriwayatkan sebuah hadis mengenai setiap isteri yang tidak menghormati status suaminya. "Wanita yang berkata kepada suaminya yang tidak melihat apa-apa kebaikan pada suaminya, Allah menghapuskan segala perbuatan baiknya selama 70 tahun, walaupun dia berpuasa selama itu siang hari dan bersembahyang pada malamnya." (Hadis Riwayat Imam Majah dan An-Nasai)

Berdasarkan huraian ringkas di atas, para wanita semestinyalah mengamalkan sikap taat dan bertakwa kepada Allah, bertanggungjawab kepada suami dan menjaga kehormatan dirinya. Semoga dengan itu, akan mudahlah mereka mendapat rahmat dan keredhaan Allah. Rahmat dan redha Allah itulah yang akan menjamin kebahagian hidupnya di dunia dan di akhirat.

from:maaf ye sy dh lupe kat mne sy amik..hehhe..

harap2 sy n kwn2 semua pn memiliki sifat2 wanita ahli syurga..Insyaallah..